Paneelikeskustelu

Vad sa du? Språkstimulans i skolan stöder barns välmående

Vilka effekter tror du man kunde se på barns språk och välmående när de fick sjunga dagligen i skolan tillsammans med musikläraren? Eller då lärare fick utbildning i språkstödjande metoder? Forskare diskuterar effekten av språkstimulans där talterapeuter och andra språkvetare arbetar tillsammans med läraren. Samarbetet är av stor vikt för att stötta såväl barn med försenad eller avvikande språkutveckling som den allt mer växande gruppen med annat modersmål än skolspråket.

 

Katso ohjelma Youtubesta.

#talterapi #pedagogik #språkutveckling

Professori Viveka Lyberg-Åhlander (Åbo Akademi), väitöskirjatutkija Nadja Bruun (Åbo Akademi), yliopistonlehtori Leena Maria Heikkola (Åbo Akademi), yliopistonlehtori Annette Nylund (Åbo Akademi), yliopistonopettaja Sonja Tuxen Borlaug (Åbo Akademi)

18.11.23 klo 10.30